– Därför behöver ditt företag båda delarna

De flesta av dina följare på Facebook ser ALDRIG dina inlägg. Det är en av 5 orsaker till varför du behöver en hemsida till ditt företag och inte enbart en Facebook-sida.

 

Idag förväntas de allra flesta företag ha både en hemsida och en sida på Facebook. Trots detta saknar nästan hälften av Sveriges företagare en hemsida, enligt en undersökning gjord av Visma. En majoritet av undersökningens deltagare tror inte att en hemsida skulle hjälpa dem att sälja mer eller få fler kunder att hitta dem.

Vissa ser kanske Facebook som ett bättre alternativ – där är det ju ”bara att skapa ett konto” för att komma igång med sin marknadsföring på nätet. Visst, Facebook har blivit en viktig kanal att synas på men fungerar ändå bäst som ett komplement till din hemsida. Nedan beskriver vi varför.

 

number1-blue En majoritet av dina Facebook-följare ser ALDRIG dina inlägg!
När företagssidor lanserades på Facebook år 2007 kunde du publicera obegränsat antal meddelanden till dina följare och anta att de allihop skulle få se dessa meddelanden. Om nu så var fallet så varade det inte länge. År 2012 exponerades endast ca 16% av dina följare för inläggen, enligt en analys gjord av social@Ogilvy. En siffra som har sjunkit allt mer med tiden, och nu ligger på ynka 2-6%. Det betyder att allt färre följare ser dina organiska (icke-sponsrade) inlägg på Facebook, vilket ger färre interaktioner och färre konverteringar, leads och kunder.

 

 

number-2-blueDina nyheter håller sig färska under en längre tid på hemsidan
Det du publicerar på Facebook är en färskvara med ett riktigt kort bäst före-datum. Nyheter försvinner i massan av inlägg som dagligen publiceras på Facebook. Publicerar du inlägg flitigt är det svårt för dina följare att återfinna det de tyckte var intressant för ett halvår sen. På en hemsida lagras istället information under en längre tid och kan letas upp och användas om och om igen tills dess att det är inaktuellt eller raderas från hemsidan.

 

 

number-3-blueDin Facebook-sida syns dåligt på Google!
En Facebook-sida syns inte lika bra som din hemsida bland sökresultaten på t ex Google. Prova själv att söka efter något särskilt (som inte är ett företagsnamn eller varumärke) i en sökmotor – hur många av sökresultaten på förstasidan kommer från Facebook eller andra sociala medier?

En hemsida som fyllts med välorganiserat, värdefullt innehåll ger dig möjlighet att täcka flera relevanta sökord och fraser under en längre tid, vilket ökar chansen för att du rankas högre bland sökresultaten.

 

number-4-blueEn hemsida ger dig full kontroll över ditt varumärke på nätet!
Med en hemsida styr du inte bara över hur länge ditt innehåll ska finnas tillgängligt, utan också över hur det presenteras. En annan fördel med att ha en hemsida är att du kan använda din egen grafiska profil fullt ut och få den att se ut exakt som du vill ha den. På Facebook får du möjlighet att lägga till din logotyp som profilbild, byta omslagsbild, mm. Det är dock inte på långa vägar lika varumärkesbyggande.

 

number-5-red Vad händer om Facebook ändrar sina regler eller tar bort din sida?
Att enbart förlita sig på en Facebooksida är riskabelt, då Facebook har full kontroll över allt material du publicerar och kan välja att ta bort det i vilken stund som helst om de så önskar. Det, tillsammans med ändringar av regler för t ex marknadsföring, kan ge förödande konsekvenser för ditt företags marknadsföring och försäljning.

 

Därför behöver du en Facebook-sida trots allt
Facebook har ett enormt antal användare som dagligen besöker kanalen, vilket du inte kan räkna med för din egen hemsida. Ta hjälp av Facebook i din marknadsföring genom att väcka intresse hos din målgrupp där för att sedan leda dem vidare till din hemsida. Läs mer om hur du som företagare skriver engagerande Facebook-inlägg »

Källa:Loopia